Nuori! Markkinoi itseäsi sellaisena kuin olet!

03.04.2017

Nuori urheilija on juuri saapunut harjoitusleiriltään kotioloihin ja kohta pitäisi taas lähteä, jotta haaveet huippu-urheilijan urasta säilyvät hengissä. Ajatus tulevista harjoitusleireistä mietityttää etenkin urheilijan vanhempia, joiden kukkaron nyörit joutuvat kerta toisensa jälkeen löystymään lapsen unelman edessä. Eteen voi tulla myös tilanne, jossa vanhemmat joutuvat nostamaan kätensä pystyyn taloudellisen tuen suhteen. Samalla se saattaa merkitä huippu-urheilijaksi tähtäävälle nuorelle uran loppumista tai vähintäänkin haaveiden heittämistä romukoppaan.

Nykypäivänä lähes poikkeuksetta jokainen nuori löytyy jostain sosiaalisen median kanavasta. Niin myös urheilijat. Harva kuitenkin osaa ajatella Facebookin tai Instagramin olevan markkinointikanava itsensä ja mahdollisten tukijoiden välillä. Puhutaan henkilöbrändäyksestä, joka tarkoittaa julkisen identiteetin luomista muiden nähtäväksi. Henkilöbrändi rakennetaan yleensä oman asiantuntijuuden tai osaamisen ympärille. Urheilijalla se tarkoittaa sisällöntuottamista omasta urheilijan arjesta. Mikäli urheilija onnistuu luomaan arjestaan aidon ja kiinnostavan muille ihmisille, voi se herättää yrityksen tai muun tahon huomion, ja sitä kautta mahdollisen yhteistyösuhteen luominen helpottuu.

Sponsorointiyhteistyö on etenkin yksilöurheilijalle arvossa arvaamattomassa. Sen tietää myös Lontoon olympialaisten keihäänheiton hopeamitalisti Antti Ruuskanen usean vuoden kokemuksella.

– Kyllähän yhteistyökumppaneiden merkitys varsinkin yksilöurheilussa on suuri. Jos mietitään huippu-urheilua, niin ei tätä ilman yhteistyökumppaneita pystyisi ammattimaisesti tekemään, Ruuskanen toteaa.

– Laji kuin laji, jossa halutaan huipulle päästä, niin siinä pyörivät niin isot rattaat, taloudellisestikin, että ilman kumppaneita se olisi silkka mahdottomuus.

 

Kuinka yhteistyökumppanuudesta sitten pidetään huolta?

Ruuskasen mukaan kumppanuudelle sovitaan yhteiset pelisäännöt, joihin kumpikin osapuoli voi olla tyytyväinen. Lisäksi sovitaan yhteistyön pituudesta, sisällöstä sekä toteutustavoista, joita molemmat sitoutuvat noudattamaan. Tällä tavalla taataan kumppanuudesta tärkeä ja molempia osapuolia kannattava yhteistyö.

 20170403_131552.jpg

Keihäänheittäjä Antti Ruuskanen tietää, kuinka yhteistyökumppanuudesta pidetään huolta. Maanantaina mies oli kansan tavattavissa Rovaniemellä.

 

Vuoden 2020 olympialaisiin tähtäävä Ruuskanen kertoo yhteistyötoiminnan muuttuneen paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Isoon asemaan on noussut juurikin sosiaalinen media, jossa keihäänheittäjälläkin seuraajia riittää.

– Kyllä se on isossa roolissa nykypäivänä. On paljon seuraajia eri kanavissa, joissa ihmiset seuraa ja tykkäilee. Sitten on tällaisia perinteisiä tapaamisia, joissa ihmiset käyvät rupattelemassa, Ruuskanen huikkaa nimikirjoitusten jakamisen välissä yhteistyötilaisuudessaan.

Ruuskanen kannustaa rohkeasti nuoria urheilijoita markkinoimaan itseään niin sosiaalisessa mediassa kuin tosielämän kontaktitilanteissakin, korostaen samalla yhden asian merkitystä:

– Tärkeintä on olla oma itsensä. Oma aito persoona on monesti se paras sponsorointikeino. Ei kannata esittää semmoista, mitä ei todellisuudessa ole.

– Monille yrityksille on tärkeintä, että olet oma itsesi, reilu ja avoin. Jos yrität esittää jotain muuta, niin se käy pitemmän päälle aika raskaaksi.

Itsensä markkinoiminen saattaa kuulostaa aluksi haastavalta ja työläältä, mutta loppupeleissä se on yhtä helppoa kuin minkä tahansa selfien jakaminen. Ole siis rohkea, kokeile ja katso vaikka mallia muilta huippu-urheilijoilta!

 

 

 

Teksti & kuva: Harri Nykänen, Lapin Urheiluakatemia