Urheilijan blogi: Kokemuksia ammatillisesta valinnasta: urheilijana kehittyminen - ja kuulumisia leiriltä!

16.05.2017

Tässä Ida Ravaska. Olen 21-vuotias yleisurheilija, lähtöisin Kemistä.

Olen harrastanut juoksua pienestä pitäen, aloitin varmaan alle 10-vuotiaana. Edustan kemiläistä yleisurheiluseuraa Veitsiluodon Kisaveikkoja. Päämatkani on 400m ja parhaita saavutuksia viime kesältä on maajoukkue-edustus Pohjoismaiden mestaruuskisoissa, 4x400m SM-hopea ja hallikaudelta SM-pronssi 400 metriltä.

Syksyllä 2015 aloitin opinnot Lapin Urheiluopistolla ja valmistun nyt keväällä liikuntaneuvojaksi. Olen kuulunut opintojeni ajan myös Lapin Urheiluakatemiaan. Opinnoissa oli mahdollista valita ammatillisena suuntauksena urheilijana kehittyminen, mikä tarkoittaa aamutreeneihin ja kilpailuihin osallistumista, oman kehittymisen seuraamista ja tavoitteiden asettamista yms.

Minulle oli heti selvää, että valitsen urheilijana kehittymisen, sillä muita vaihtoehtoja olisi ollut PT, terveysliikunta, seuratoiminta tai luonto- ja elämysliikunta. Kokemukseni tästä valinnasta ovat todella positiiviset. Nyt viimeisenä keväänä, kun muut opinnot on suoritettu, tämä valinta on antanut minulle aikaa keskittyä vain urheiluun. Kuluneen kevään aikana treenimäärät ovat olleet korkeammat kuin koskaan aikaisemmin, mutta olen ehtinyt palautua hyvin ja jaksanut tehdä kaksi harjoitusta päivässä. Tämä ammatillinen valinta ei ole vaatinut hirveästi enempää, mitä en muutenkin tekisi. Se on kuitenkin opettanut minua analysoimaan kilpailutuloksiani ja omia elämäntapoja konkreettisemmin. Toki niitä on aikaisemminkin tullut mietittyä, mutta nyt ne täytyi tehdä kirjallisesti.


ravaska2.jpg


Nyt olen Teneriffalla kahden viikon harjoitusleirillä seuraporukalla. Kaikki on mennyt hyvin. Paikka on entuudestaan tuttu viime kevään leiriltä. Täällä treenimäärät ovat olleet hiukan matalammat, pääasiassa yhden treenin päiviä, mutta tehot ovat olleet korkeammalla. Ollaan tehty vaihtotreenejä viestijoukkueen kanssa ja ne alkavat olla kunnossa kesää varten. Viestitreenit ovat samalla tosi hyviä nopeusharjoituksia. Minulla on ollut ohjelmassa myös muutama kova nopeuskestävyys treeni. Muut treenit ovat olleet samankaltaisia kuin Suomessakin; voimaa, lajivoimaa ja määräintervalleja.


ravaska.jpg

 

Täällä lämmössä kuitenkin treeneissä saa paljon enemmän itsestä irti ja enemmän tehoja. Palautuminenkin on nopeampaa. Treeniolosuhteet ovat tosi hyvät. Meidän hotelli on 150m päässä kentästä. Punttisali on kentän yhteydessä ja siellä on myös kylmä-allas, +6-asteinen amme johon mennään aina palauttelemaan treenin jälkeen 6 minuutiksi. Se tuntuu pahalta, mutta oikeasti nopeuttaa palautumista ja auttaa varsinkin, jos on kireyksiä jossain. Meille kuuluu hotellilla 3 ruokailua päivässä; aamiainen, lounas ja päivällinen. Se on hyvä, kun pääsee treenin jälkeen aina valmiiseen pöytään. Ruoat ovat kuitenkin tosi samantyyppisiä joka päivä, kahden viikon aikana se alkaa jo hieman kyllästyttää. Hotelli on todella rauhallinen, täällä on vain urheilijoita ja eläkeläisiä. Suomalaisia yleisurheilijoita on todella paljon. Kentälläkin yli puolet on suomalaisia. Jos ei säätä lasketa niin välillä melkein unohtaa, että on edes ulkomailla.


ravaska3.jpg


Leiri alkaa nyt olla loppusuoralla. Eilen illalla minulla on vielä viimeinen kova nopeuskestävyystreeni:
1x250m 95%/ pal.2min / 1x200m 100%/ pal.25min / 1x300m 95%.
Tämä oli ehkä pahin ja hapottavin treeni, mitä olen koskaan tehnyt. Oksennus tuli jo ennen viimeistä vetoa, mutta siitäkin selvittiin. Vauhdit näyttävät hyvältä kesää ajatellen.

Sitten Suomeen ja kohti kesän kisoja ja uusia ennätyksiä!


-Ida Ravaska